Mogu li pelješčani povlašteno katamaranom u Split? Ili Korčulani trajektom u Ploče? Pitanja su koja su ostala nejasna nakon donošenja novog pravilnika o korištenju tzv. “otočkih karata”, a koji stupa na snagu 1. siječnja iduće godine.
I ‘katalog prava’ rekstriktivan i nejasan
Nelogične su i destimulirajuće i neke odredbe u “Katalogu prava”. U medijima je već bilo riječi o ograničenjima besplatnog prijevoza djece ili umirovljenika. Ja ću samo još dodati “sitnicu” koja mi je “upala u oko” – vozila u vlasništvu pravnih osoba ili obrtnika putuju s popustom neograničen broj puta dnevno – a njihovi vozači jednom?
Neke informacije iz kataloga prava toliko zbunjuju da se čini kako se radi o tiskarskim greškama, pa ćemo za Vas zatražiti i njihova pojašnjenja. Tako se primjerice kaže kako djeca od 1-12 godina s prebivalištem na otoku (ako ne spadaju u posebne kategorije učenika) ostvaruju pravo na jedno, dok “Dijete starosti od 1 do navršenih 12 godina koje nema prebivalište na otoku” ima pravo na neograničen broj polazno-povratnih putovanja s popustom.
Kako sam novinar volonterski i iz hobija – moguće je i da nisam istražio sve relevantne izvore i pronašao sva vjerodostojna tumačenja – stoga molim slobodno komentirajte, kažite, upitajte ispod članka. I kao stanovnik ovog kraja i kao urednik portala zainteresiran sam doći do svih relevantnih informacija!
Kao što znate, “PRAVILNIK O UVJETIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA NA POVLAŠTENI PRIJEVOZ NA LINIJAMA U JAVNOM POMORSKOM PRIJEVOZU”, osim što nas prisiljava zatražiti “otočke iskaznice” koje će za putnike biti besplatne, te vinjete za vozila koje ćemo plaćati po 80 kn, također ograničava broj putovanja i linije na kojima možemo koristiti besplatan ili povlašteni prijevoz.
Pravilnik tako kaže kako korisnici ostvaruju pravo na povlašteni prijevoz na linijama koje otok njihovog prebivališta povezuju s kopnom ili s drugim otokom. Tako su se mnogi s pravom zapitali: Hoće li stanovnici Pelješca zadržati pravo povlaštenog prijevoza katamanom iz Korčule do Splita, ili pak, hoće li Korčulani zadržati to isto pravo na liniji Trpanj – Ploče? Kako doznajemo iz Agencije za obalni linijski pomorski promet – odgovor na ova dva pitanja je srećom potvrdan.
Agenciji smo, motivirani upitima čitatelja portala, pitanje o tome postavili još 21. listopada, te smo i sami istaknuli kako, primjerice, katamaranska linija Korčula-Prigradica-Hvar-Split neupitno povezuje Pelješac s kopnom, samo to ne čini izravno. Tražili smo pojašnjenje i vjerodostojnu informaciju o našim budućim pravima. Odgovor smo čekali sve do jučer. Iz agencije je stigao precizan odgovor na traženo pitanje, te poveznica na dokument koji je u međuvremenu objavljen na web stranicama Agencije.
Tamo se kaže kako će žitelji poluotoka Pelješca pravo na besplatan ili povlašten prijevoz ostvarivati na slijedećim linijama:
Linije koje izravno povezuju Pelješac s kopnom ili drugim otocima:
- 832 Prapratno – Sobra
- 634 Dominče – Orebić
- 633 Ploče – Trpanj
- 614 Orebić – Korčula
te, dodatno, stanovnici poluotoka Pelješca mogu koristiti povlašteni prijevoz i na liniji:
- 9608 Korčula-Prigradica-Hvar-Split
Korčulani svoje pravo ostvaruju na linijama koje u svojoj plovidbi pristaju na otok: trajektnoj (604/604a) do Lastova i Splita; trajektnoj (634) do Pelješca; brodskoj (614) do Pelješca, brzobrodskoj (9604) do Lastova, Hvara i Splita; brzobrodskoj (9608) do Hvara i Splita; te brzobrodskoj (9807) ljeti do Dubrovnika, Lastova, Mljeta i Šipana. Također, stanovnici otoka Korčule imaju pravo na povlašteni prijevoz i na trajektnoj liniji 633 koja povezuje Trpanj i Ploče.
Cjelovitu tablicu otoka i pripadajućih prava možete pogledati u dokumentu uz ovaj članak. Također, objavljujemo i “Katalog prava na povlašteni prijevoz osoba i vozila” koji pojašnjava tko ima pravo na kakve povlastice u trajektnom, brodskom i brzobrodskom prijevozu.
Lijepo je da stanovnici Pelješca nisu ostali bez prava na otočke povlastice na katamaranskoj liniji iz Korčule do Splita. Međutim, ostaje pitanje zašto pod istim uvjetima nemamo pravo na prijevoz iz Korčule do Dubrovnika ljeti? Iako se subjektivno usudim tvrditi da nam ta linija nije ni blizu toliko važna koliko ova za Split – zbog rjeđeg ritma i nemogućnosti povratka u istom danu – ipak bi princip ‘korisnosti’ i ‘povezivanja’ bio isti. Također, ostaje pitanje međusobnih veza na otočkom području. Zašto će nogometaši kunovskog “Râta”, otočani, svoje gostovanje kod lastovskog “Omladinca” platiti više nego igrači “Jadrana” iz Smokvice – također otočani. Ili pak zašto će obrtniku iz Lovišta biti bitno skuplje pružiti neku uslugu na Lastovu nego kolegi iz Lumbarde? Zar ‘otočka prava’ ne bi trebali poticati život i rad na cijelom otočkom području?
U svakom slučaju, lako je zaključiti da je novi režim ‘otočkih iskaznica’ i vinjeta korak unazad za kvalitetu života na našem prometno izoliranom teritoriju. Većina stanovnika ovoga kraja ne može iskoristiti niti “zračne mostove” ili “subvencije cestarine” koje su rezervirane za građane bogatog županijskog središta. Srećom, zahvaljujući vrijednim rukama, sposobnim glavama i volji za opstankom žitelja našeg kraja, a prvenstveno zahvaljujući stabilnom turističkom prihodu, naša se sredina, ovakvim mjerama usprkos, i danas može nazvati prosperitetnom i poželjnim mjestom za život.
Katalog prava na povlašteni prijevoz osoba i vozila
Identifikacija linija koje povezuju pojedine otoke…